Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

Foto de família dels organitzadors i col·laboradors del BRAM! 2026
Foto de família dels organitzadors i col·laboradors del BRAM! 2026

El BRAM! 2026 retrà un homenatge pòstum al cineasta castellarenc Pere Joan Ventura

Dimecres 28 de gener

La 18a Mostra de Cinema de Castellar del Vallès tindrà lloc del 20 de febrer a l’1 de març i projectarà 18 pel·lícules

L’edició 2026 del BRAM! té confirmada l’assistència dels directors Jose Mari Goenaga, Judith Colell, Georgina Cisquella, José Antonio Torres i Antonio Manuel Rodríguez Ramos, així com de l’animador Arnau Gòdia

El cineasta castellarenc Pere Joan Ventura rebrà un homenatge pòstum en el marc de la 18a Mostra de Cinema de Castellar del Vallès, que enguany tindrà lloc del 20 de febrer a l’1 de març. L’organització del BRAM!, formada pel Club Cinema Castellar Vallès i l’Ajuntament, donarà així un lloc destacat en la 18a edició de la mostra a qui en va ser creador l’any 2009 i que també la va dirigir des d’aquest mateix any i fins a la seva mort, l’estiu passat.

D’una banda, el BRAM! acollirà una exposició que inclourà diversos materials relacionats amb l’extensa trajectòria de Ventura, sempre vinculada a l’activisme social i polític. Precisament, la seva trajectòria de lluita antifranquista i defensa de les llibertats i dels drets socials en el món del cinema li va valdre l’any 2023 la màxima distinció que ofereix el municipi: la Medalla de la Vila. En l’àmbit local, cal destacar que va ser impulsor del moviment cineclubista als anys setanta i recuperador del cineclub l’any 2011, amb la creació del Club Cinema Castellar Vallès, que també va presidir fins que va morir. A més, el seu darrer projecte com a director, Un vas d’aigua per a l’Elio (2023), també està profundament vinculat al municipi, ja que recupera la memòria del maqui italià Elio Ziglioli, assassinat per la Guàrdia Civil a Castellar del Vallès l’any 1949.

A més de l’exposició, que es podrà visitar tots els dies de la mostra a la Sala Polivalent d’El Mirador, el BRAM! també ha previst un acte per homenatjar Ventura, que serà un dels moments especials d’aquesta edició de la mostra. L’acte, que serà gratuït tot i que requerirà reserva d’entrada al web www.auditoricastellar.cat, tindrà lloc divendres 27 de febrer a l’Auditori Municipal Miquel Pont i inclourà la projecció del documental El efecto Iguazú. Amb aquesta filmació que va dirigir l’any 2002 sobre la protesta que van dur a terme els treballadors de Sintel acampats a la Castellana de Madrid en defensa dels seus drets laborals, Ventura va guanyar el Goya a millor documental, una categoria a la qual també va ser nominat l’any 2005 per la pel·lícula col·lectiva Hay motivo.

Un any més, un BRAM! amb convidats de luxe

Fins al moment, el BRAM! 2026 ja té confirmats sis convidats que vindran a Castellar del Vallès a parlar de les seves pel·lícules. Es tracta, d’una banda, de la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell, que presentarà la darrera pel·lícula que ha dirigit, Frontera, dimarts 24 de febrer. El film, que està nominat en vuit categories a la pròxima edició dels Premis Gaudí, se situa l’any 1943 per narrar la història d’uns veïns d’un poble fronterer que, en plena Segona Guerra Mundial, arrisquen la vida per ajudar jueus a fugir del nazisme a través dels Pirineus, mentre afloren les ferides encara obertes de la Guerra Civil espanyola.

Una altra de les convidades a la Mostra de Cinema d’enguany serà la directora Georgina Cisquella, directora del documental Dónde vamos a vivir. Mujeres contra el desahucio, que es projectarà dijous 26 de febrer. Cisquella, periodista, guionista i directora, ha consolidat una obra marcada pel compromís social, la mirada crítica i la voluntat de donar veu a col·lectius invisibilitzats. És el cas d’aquesta producció protagonitzada per dones que es podrà veure al BRAM! i que segueix els moviments socials que lluiten pel dret a un habitatge digne i denuncien les greus conseqüències de la crisi hipotecària, l’augment abusiu dels lloguers, el control del mercat per part dels fons voltors i la falta d’habitatge públic.

També està confirmada l’assistència de Jose Mari Goenaga, codirector, juntament amb Aitor Arregi, de l’aclamat film Maspalomas, que suma, entre d’altres, premis al Festival de Sant Sebastià, als Premis Forqué i als Premis Feroz, a més de nou nominacions als Goya. La pel·lícula, que es projectarà dijous 26 de febrer, segueix un home de 76 anys obertament gai que vivia amb llibertat a Maspalomas, però que després d’un accident torna a Sant Sebastià i entra en una residència, on es veu obligat a ocultar la seva sexualitat. Goenaga, una de les potes de la productora Moriarti (formada també per Aitor Arregi i Jon Garaño), artífex de pel·lícules com Marco, La trinchera infinita o Handia, vindrà per segona vegada al BRAM!, on ja va presentar el film Loreak l’any 2015.

A més, el BRAM! també comptarà amb els directors del film Lorca en La Habana, José Antonio Torres i Antonio Manuel Rodríguez Ramos. Ambdós tenen una trajectòria cinematogràfica especialitzada en documentals i signen aquesta proposta que ficciona el viatge de l’escriptor Federico García Lorca a l’interior de Cuba l’any 1930. Una road movie a la recerca de les petjades de Lorca a Cuba, però també de Cuba a Lorca. La proposta es podrà veure dissabte 28 de febrer, i arriba al BRAM! amb la col·laboració de l’empresa castellarenca Gapsa, que ha patrocinat la pel·lícula.

Finalment, la darrera assistència confirmada fins al moment a la Mostra de Cinema 2026 és la d’Arnau Gòdia, animador de la pel·lícula del BRAM! Infantil d’enguany, L’Olívia i el terratrèmol invisible, que s’ha programat diumenge 1 de març. Gòdia treballa professionalment com a animador stop-motion des de l’any 2018, i ha participat en diferents projectes de llargmetratge, curtmetratge, publicitat i sèries de televisió. A més, ha dirigit projectes d’animació i també es dedica a la docència. L’Olívia i el terratrèmol invisible, el primer llargmetratge stop-motion català, suma diverses nominacions a premis com els Goya, els Premis del Cinema Europeu, el Festival de Valladolid – Seminci o els Premis Gaudí.

L’aposta pel cinema social, tret distintiu del BRAM!

A banda de per l’atractiu dels seus convidats, el BRAM! es continua distingint en aquesta edició per l’aposta per films amb nominacions i premis en diversos festivals i de temàtica social, tal com es pot desprendre les pel·lícules seleccionades que s’han comentat fins ara. Aquesta és la llista completa de projeccions del BRAM! 2026:

Balandrau, vent salvatge (Catalunya, 2026, dir. Fernando Trullols, 119 min). Inauguració del BRAM! 2026

Belén (Argentina, 2025, dir. Dolores Fonzi, 105 min)

El agente secreto(Brasil, 2025, dir. Kleber Mendonça Filho, 158 min)

Un simple accidente (Iran, 2025, dir. Jafar Panahi, 105 min). Sessió vermut

La chica zurda (Taiwan, 2025, dir. Shih-Ching Tsou, 108 min)

Valor sentimental (Noruega, 2025, dir. Joachim Trier, 135 min)

Frontera (Catalunya, 2025, dir. Judith Colell, 101 min)

Turno de guardia (Suïssa, 2025, dir. Petra Biondina Volpe, 92 min)

La voz de Hind (Tunísia, 2025, dir. Kaouther Ben Hania, 89 min)

Dónde vamos a vivir. Mujeres contra el deshaucio (Espanya, 2025, dir. Georgina Cisquella, 61 min)

Maspalomas (Espanya, 2025, dir. Jose Mari Goenaga, Aitor Arregi, 115 min)

El pastís del president (Irak, 2025, dir. Hasan Hadi, 105 min)

El efecto Iguazú (Catalunya, 2003, dir. Pere Joan Ventura, 90 min)

Lorca en La Habana (Espanya, 2025, dir. José Antonio Torres, Antonio Manuel Rodríguez Ramos, 78 min)

Bugonia (Irlanda, 2025, Yorgos Lanthimos, 118 min)

L’Olívia i el terratrèmol invisible (Catalunya, 2025, dir. Irene Iborra, 71 min)

Los domingos (Espanya, 2025, dir. Alauda Ruiz de Azúa, 110 min)

El último vikingo (Dinamarca, 2025, dir. Anders Thomas Jensen, 116 min)

En total, són 18 pel·lícules que sumen 20 nominacions als Oscar, 26 nominacions als premis Goya, 11 nominacions als Premis Gaudí, 7 premis del Cinema Europeu, la Palma d'Or de Canes, a més de diverses nominacions i premis en altres festivals i premis internacionals.

D’altra banda, cal remarcar que un 44% de les pel·lícules de la secció oficial són dirigides per dones.

Activitats complementàries

Com en edicions anteriors, el BRAM! ofereix diferents activitats complementàries. D’una banda, diumenge 22 de febrer, a les 9.30 hores, tindrà lloc una ruta guiada del cicle “Un Tomb per la Història” del Centre d’Estudis de Castellar – Arxiu d’Història, que portarà els assistents a fer un itinerari per les antigues sales de cinema de Castellar del Vallès. Per assistir-hi, caldrà inscriure’s al web www.centreestudiscastellar.cat.

D’altra banda, la xerrada de L’Aula d’Extensió Universitària del dimarts que cau dins la mostra (24 de febrer, 18 h) girarà un any més entorn del cinema. En aquesta ocasió la impartirà Judith Colell, directora de cinema i presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català (que assistirà a la projecció del seu darrer film, Frontera, després de la xerrada) i  porta per títol “L’evolució del cinema en català dels darrers anys: passat i futur”. La proposta analitzarà l’expansió del cinema de producció catalana en català dels últims anys, que ha generat una identitat audiovisual catalana sòlida, que connecta emocions locals amb sensibilitats universals i que equilibra amb èxit la qualitat artística i la rendibilitat comercial.

A més, el Col·lectiu Aspàsia ha organitzat dues activitats: dilluns 23 de febrer a les 19 h tindrà lloc per segon any consecutiu una sessió especial de trivial a Cal Calissó que posarà a prova els coneixements dels assistents en matèria de cinema amb perspectiva de gènere i LGTBIQA+. També a Cal Calissó han programat una tertúlia especial de balanç del BRAM!, que tindrà lloc dimecres 4 de març a les 19 hores.

Cal destacar que la 18a edició de la Mostra de Cinema de Castellar tornarà a oferir el BRAM! Gastronòmic, una proposta que arriba amb la col·laboració de Comerç Castellar. L’entitat difondrà ben aviat una llista de bars i restaurants que obriran durant els dies de BRAM! i que tindran a disposició dels clients ofertes gastronòmiques específiques.

Finalment, també cal fer esment de l’aposta un any més per apropar el cinema a les escoles a través del BRAM! Escolar, una iniciativa conjunta de la Guia Didàctica de l’Ajuntament i del Club Cinema Castellar. El 13è BRAM! Escolar va començar el 12 de gener i finalitzarà el 19 de febrer. En aquesta edició hi participaran poc més de 3.000 alumnes d’I3 a 2n de Batxillerat i de l’Institut de Jardineria i Agricultura Les Garberes. Per segona vegada hi participarà també l’escola Josep Gras de Sant Llorenç Savall. En aquesta edició també s’han inclòs projeccions que formen part del projecte educatiu del Cicle Gaudí, que impulsa l’Acadèmia del Cinema Català, i del catàleg de la Filmoxarxa, que proposa la Filmoteca de Catalunya.

Premis

Com cada any, el públic podrà votar les pel·lícules del BRAM! i entrar així al sorteig de 10 saquets de mongetes del ganxet, producte típic de la masia de Can Casamada amb denominació d’origen. El director i la productora de la pel·lícula guanyadora s’enduran un sac de mongetes del ganxet, guardó de la Mostra.

D’altra banda, aquesta edició tornarà a concedir el premi del Jurat Jove, que estarà integrat per membre dels col·lectiu Castellar Z.

A més, per segon any consecutiu, el Col·lectiu Aspàsia farà una valoració de les pel·lícules en funció de la presència de personatges femenins i LGTBIQ+, la diversitat, el compliment del test de Bechdel i la perspectiva de gènere en general.

Venda d’abonaments i entrades

El web www.auditoricastellar.cat obrirà divendres, 30 de gener, a les 10 del matí, la venda d’abonaments al BRAM! 2026, que es podran comprar, fins a exhaurir existències, a un preu de 30 € (25 € en el cas dels socis del Club Cinema Castellar Vallès). L’abonament permetrà l’accés a un total de 15 sessions cinematogràfiques (totes a excepció de la inauguració, el BRAM! Infantil i l’homenatge a Pere Joan Ventura). El mateix dia es posaran també a la venda les entrades individuals per a la inauguració del BRAM!, divendres 20 de febrer, amb la pel·lícula Balandrau i un convidat encara per confirmar. L’entrada tindrà un preu de 5 €.

D’altra banda, les entrades individuals a les sessions de la mostra es posaran a la venda divendres 6 de febrer, també al web de l’Auditori. En aquest cas, el preu també serà de 5 €, excepte en el cas de l’homenatge a Pere Joan Ventura, que serà gratuït, tot i que serà necessari adquirir entrada a través de la web de l’Auditori.

Les entrades i els abonaments també es podran adquirir, si no s’han exhaurit, a la taquilla de l’Auditori des de 30 minuts abans de l’inici de cada sessió.

El cartell

També s’ha donat a conèixer el cartell promocional de la 18a edició del BRAM!, que com és habitual és obra del cap d’imatge i disseny de l’Ajuntament, Carles Martínez Calveras. En aquesta ocasió, el cartell és també un homenatge a qui va ser impulsor del BRAM! i director de la mostra, Pere Joan Ventura.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40