La pau, l'honestedat, l'esforç i el diàleg són els valors més importants per les famílies de Castellar
Dilluns 20 d'octubre de 2008
Es presenten les conclusions del Debat Familiar sobre Valors i Convivència, dut a terme per 500 famílies amb infants d'entre 7 i 16 anys El qüestionari revela que la Biblioteca és l'equipament més utilitzat per les famílies castellarenques La sessió inaugural de la 16 Escola de Pares i Mares, que va tenir lloc el passat dijous, 16 d'octubre, va servir per presentar els resultats d'un qüestionari que, sota el títol Debat familiar sobre valors i convivència, van dur a terme el passat mes de febrer prop de 500 famílies del municipi amb fills i filles d'entre 7 i 16 anys. La investigació, que ha anat a càrrec del Departament de Psicologia i Educativa de la Universitat de València, s'emmarca dins el Programa de Prevenció de Violències que afecten els i les joves, impulsat conjuntament per la Secretaria de Joventut de la Generalitat i l'Ajuntament. La investigació, dirigida per la doctora en Psicologia de la Universitat de València, Paz Viguer, es va fer amb un doble objectiu: d'una banda, implicar i sensibilitzar l'entorn familiar en la tasca d'educar els infants en valors com la solidaritat, la igualtat, la convivència o el diàleg; de l'altra, recollir informació sobre la realitat de les famílies del municipi per tal d'avançar en l'elaboració de polítiques d'actuació socials i educatives. Des del punt de vista metodològic, es va repartir a tots els centres de primària i secundària un qüestionari participatiu per tal de recollir opinions de totes les llars que compten amb infants d'entre 7 i 16 anys escolaritzats al municipi. Un 26,3% de les famílies van respondre l'enquesta, el que equival a un total de 492 unitats familiars. El qüestionari, totalment anònim, constava de 20 ítems, alguns dels quals s'havien de respondre conjuntament entre tota la família, d'altres només hi havia de fer el pare i el mare, d'altres només els fills conjuntament, i d'altres de forma absolutament individual. Percepció de l'espai públic Segons es desprèn de l'informe de resultats, la Biblioteca Antoni Tort és, amb un 30,12%, l'equipament que gaudeix d'una major participació social per part de les famílies. Els poliesportius, amb prop d'un 30%, ocupen els segon lloc en el rànquing de serveis que més fan servir les famílies, seguit de les places i els parcs públics (8,9%) i la Ludoteca (6,8%). En relació a l'espai públic, les famílies també perceben les pistes d'atletisme i l'Espai Tolrà com a principals zones d'esbarjo del municipi. El mateix Espai Tolrà, el parc de Colobrers i el parc de Canyelles són assenyalats com a principals zones verdes, mentre que la plaça d'Europa, el parc de Canyelles i el camp de futbol són destacats com a espais amb una gran presència de grups. Així mateix, les famílies consideren que els elements més importants perquè Castellar sigui un bon lloc per viure són que el municipi estigui net, adaptat a persones discapacitades i amb absència de vandalisme. També és remarcable que els infants creuen que els carrers i places s'han de fer servir d'una forma responsable. D'altra banda, les famílies perceben el creixement demogràfic com una amenaça i no com una font d'oportunitats. Socialització a la família, a l'escola i en el lleure L'informe presenta quatre blocs més de continguts respecte l'estructura i organització familiar; socialització a la família, socialització a l'escola i socialització al lleure. Dins l'apartat de socialització a la família, la majoria de participants en el qüestionari consideren que la família és la institució més important de totes, seguida de l'escola, mentre que en darrer lloc figuren l'església i l'exèrcit. L'estudi també conclou que la pau, l'honestedat, l'esforç i el diàleg són per aquest ordre els valors que cal tenir més en compte. En canvi, l'èxit vist com la importància d'aconseguir diners i reconeixements social genera més controvèrsia. Respecte als estils educatius, la majoria de pares i mares estan bastant d'acord amb què el infants siguin criats amb molt contacte físic i afecte i que és important jugar, parlar i fer activitats conjuntes amb ells. Amb tot, també es pot extrapolar que els pares són més partidaris de posar les normes sense donar massa marge al diàleg. En quant a les relacions que els infants mantenen amb l'autoritat, aquests afirmen fer més cas als avis i les àvies, que als propis pares. En relació a la socialització a l'escola, l'estudi afirma que els infants se senten en general apreciats pels amics i amigues de l'escola. Amb tot, perceben que als centres es produeixen de vegades algunes baralles o casos en què nois o noies molesten els seus companys. Més de la meitat dels infants responen a aquest tipus de casos informant un educador o als pares. Així mateix, tots els participants al debat es troben clarament en contra del soterrament de la violència, és a dir, que aquests casos s'amaguin. En l'apartat de socialització en el lleure, es destaca que les activitats extraescolars que més agraden als infants són estar a casa jugant, veient la televisió o utilitzant l'ordinador. En segon lloc, prefereixen activitat d'ús de l'espai públic com estar al carrer i fer esport. Per gènere, els nois puntuen més alt estar a casa i fer esports, mentre que les noies donen una major puntuació a activitats d'oci consumista com anar al centre comercial o a la discoteca. Així mateix, els pares i mares troben que les activitats extraescolars són positives perquè tenen un valor educatiu en el lleure i són, alhora, un estímul al desenvolupament de l'infant. Per últim, en referència al grau de participació de pares i mares de Castellar del Vallès a les diferents associacions del municipi, es constata que en general, són poques les famílies que presenten una elevada implicació. Pel que fa a l'estructura i organització familiar, la majoria de famílies que van respondre el qüestionari tenen un o dos fills. Els pares i les mares estan bastant equiparats quant al nivell d'estudis, tot i que les mares han cursat més estudis superiors. Pel que fa al gènere dels infants, un 56% són noies i un 44% nois. El debat familiar és una iniciativa sorgida del Projecte de Prevenció de Violències de Castellar del Vallès sota l'impuls de diferents professionals. Des dels autors, es valora positivament "la implicació de les famílies com a part de la comunitat educativa, facilitant un espai de diàleg, comunicació i intercanvi sobre el tema de la convivència i els valors". Els resultats, segons assenyalen els mateixos autors, han de permetre avançar a la comunitat institucions públiques, centres docents, famílies, entitats i ciutadania- en l'elaboració de "polítiques educatives i socials i en la proposta d'intervencions amb vistes a construir una societat justa, solidària i tolerant".