S'inaugura la 16a Escola de Pares i Mares amb una conferència sobre la millora de les relacions interpersonals i la convivència
Divendres 17 d'octubre de 2008
La mateixa sessió va acollir la presentació dels resultats d'un debat sobre valors i convivència Unes 40 persones van assistir ahir a l'acte inaugural de la 16a Escola de Pares i Mares, que va tenir lloc a la Sala de Petit Format de l'Ateneu. La sessió es va dividir en dues parts ben diferenciades. En la primera, la doctora en Psicologia de la Universitat de València, Paz Viguer, va presentar els resultats d'un debat sobre valors i convivència que van dur a terme el passat mes de febrer prop de 500 famílies del municipi. En la segona part, Jordi Collell i Carme Escuder, assessors psicopedagògics del Departament d'Educació, van oferir una conferència sobre la millora de les relacions interpersonals i la convivència. Collell i Escuder van descriure, en primer lloc, els canvis que ha experimentat la societat en els darrers anys. En destaquen un model socioeconòmic on es prioritza "el guany a qualsevol preu"; un teixit familiar i social on els infants "passen més hores amb altres nois i noies de la seva edat que amb persones adultes i reben molta influència de l'entorn extrafamiliar"; una utilització intensiva de les tecnologies de la informació, on "Internet ja s'anomena el 4t espai de socialització"; i finalment, la percepció de la violència com a problema. Segons van exposar, la convivència s'ha de treballar en diferents àmbits i és el resultat "d'aprendre a conèixer, a fer i treballar en equip, a viure junts". "És un concepte van afegir que no es pot separar del conflicte, quan hi ha convivència hi ha conflicte. El conflicte és un perill, ja que el seu punt més extrem és la violència, però és alhora també una oportunitat de canvi". També van destacar el paper rellevant que juguen les emocions en els actes violents, i que aquests són el punt contraposat al concepte de felicitat. Pel que fa al paper dels pares i mares en l'educació dels fills, van explicar que més important que utilitzar "un estil educatiu de tipus autoritari, negligent, indiferent o democràtic", cal saber combinar en cada situació una dosi adequada de "més o menys afecte i més o menys control". Finalment van deixar anar algunes recomanacions per als pares i mares per acompanyar els fills en el procés de creixement. Entre d'altres destaquen: fer junts activitats gratificants, parlar cada dia, evitar els monòlegs, ser sincers amb ells, evitar renyar-los per coses poc importants, evitar l'escalada d'amenaces i expressions agressives, donar-se temps si és difícil arribar a acords, eliminar el càstig violent, definir normes clares i consistents encara que siguin poques, controlar l'ús de la televisió i dels videojocs, parlar amb ells sobre com afrontar els problemes o implicar-se en la seva educació escolar. Debat familiar sobre valors i convivència Debat familiar sobre valors i convivència és una proposta que s'emmarca dins el Programa de Prevenció de Violències que afecten els i les joves, impulsat per la Secretaria de Joventut de la Generalitat i l'Ajuntament. Es tracta d'una investigació que ha dut a terme el Departament de Psicologia de la Universitat de València amb un doble objectiu: d'una banda, facilitar la implicació i participació de l'entorn familiar en la tasca de debatre i educar els infants en valors com la solidaritat, la igualtat, la convivència o el diàleg; de l'altra, disposar d'una eina que permeti avançar en l'elaboració de polítiques d'actuació en la línia de construir una societat més justa, solidària i tolerant. Des del punt de vista metodològic, es va dissenyar un qüestionari participatiu per tal de recollir opinions de tots els membres de la llar i, al mateix temps, sensibilitzar-los. Amb la col·laboració de nou centres docents de primària i secundària, un 26,3% de les famílies amb fills d'entre 7 i 16 anys van respondre l'enquesta, que era totalment anònima, el que equival a un total de 492 unitats familiars. El qüestionari constava d'un total de 20 ítems, alguns dels quals s'havien de respondre conjuntament entre tota la família, d'altres només hi havia de fer el pare i el mare, d'altres només els fills conjuntament, i d'altres de forma absolutament individual. El debat familiar és una iniciativa sorgida del Projecte de Prevenció de Violències de Castellar del Vallès sota l'impuls de diferents professionals que van creure convenient facilitar una eina que permetés sensibilitzar i reflexionar les famílies sobre diferents valors. El curs 2008-2009 de l'Escola de Pares i Mares presenta, respecte edicions anteriors, novetats en el funcionament. Tal i com va explicar la regidora d'Educació, Antònia Pérez, el servei no comptarà amb una programació tancada des del principi de curs sinó que "s'aniran organitzant xerrades i tallers a partir de les propostes que vagin plantejant dels centres de primària i secundària". L'objectiu és aconseguir un format d'escola "més proper a les necessitats que hagin treballat de les AMPA".