Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

Castellar elaborarà un pla d'actuació per tractar la salut emocional dels adolescents

Dimarts 5 de juliol de 2005
Castellar elaborarà un pla d'actuació per tractar la salut emocional dels adolescents La Regidoria de Sanitat de l'Ajuntament de Castellar del Vallès, en col·laboració amb el centre Psicovallès i l'EAP B-34 de Sabadell, han impulsat la realització d'un estudi sobre la salut emocional dels adolescents de 12 a 16 anys. L'estudi, que s'ha realitzat durant el curs 2004-2005, s'inclou dins del programa de Salut Emocional Infanto-Juvenil (SEIJ) que, alhora, està dins del Programa Municipal Sociosanitari de la vila. Segons els resultats obtinguts, l'estudi situa la població adolescent en una prevalença de problemàtica al voltant del 25%, una xifra molt similar a les prevalences observades en l'àmbit de Catalunya i de l'estat espanyol. A més, també constata que les problemàtiques més esteses són les associades al TDA-H (trastorn dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat), amb un 26,89%; seguida de problemes de conducta, amb un 19,70%, i problemes psicosomàtics, que representen un 16,67% del conjunt de les diferents problemàtiques. Per sexes, es desprèn de l'estudi que els problemes de conducta i associats al TDA-H predominen en els nois, mentre que la problemàtica emocional és més freqüent entre les noies. Segons cicles educatius, en el primer cicle d'ESO (1r i 2n) s'observen més problemes emocionals i mals hàbits de salut. En canvi, en el segon cicle (3r i 4t d'ESO), prenen més rellevància els problemes de conducta i les conductes de risc. Una de les propostes d'actuació que es deriven dels resultats de l'estudi és l'elaboració d'un pla integral d'actuació, que contempli actuacions adreçades al conjunt de la comunitat educativa (professorat, pares i alumnat), amb l'objectiu de prevenir i intervenir en l'aparició de trastorns emocionals. Aquest pla també hauria de contemplar la coordinació amb les diferents institucions i serveis del municipi, per tal que el treball en xarxa permeti una rendibilització del treball dels diferents professionals i reverteixi, així, en una millor qualitat en l'atenció a la població. Dels resultats de l'estudi també es desprèn la idoneïtat de l'increment dels Serveis Psicopedagògics en els centres docents, així com l'augment dels recursos assistencials a nivell psicològic i psiquiàtric infantil i juvenil al municipi. A més, també es proposa la realització de cursos de formació per a professors i famílies, per donar-los recursos i estratègies adients per l'etapa educativa adolescent, així com realitzar actuacions específiques adreçades a l'alumnat, per millorar la seva educació emocional. Per a realitzar l'estudi, s'han recollit dades d'uns 750 alumnes escolaritzats als tres centres d'educació secundària del municipi: l'IES Castellar, l'IES Puig de la Creu i El Casal, així com del professorat dels centres. Per a la recollida d'informació s'han passat uns qüestionaris, tant als alumnes com als tutors de cada grup de classe. Aquests qüestionaria registren l'existència de problemàtica emocional (ansietat, depressió,...), problemàtica de conducta, problemàtica associada al TDA-H, problemes de conducta alimentària, problemes psicosomàtics, problemes de relació amb els companys, hàbits de salut i conductes de risc (conducció temerària, consum de drogues,...).
Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40