El nombre de registres d’entrada per Internet s’ha duplicat en els darrers dos anys
El registre general de documents de l’Ajuntament de Castellar del Vallès va rebre l’any passat un total de 17.297 entrades. D’aquestes, més de la meitat (58,1%) correspon a entrades que es van anotar directament per via electrònica i no de forma presencial. El número total d’entrades de documents que han arribat per Internet s’ha més que duplicat en els darrers dos anys, passant de 4.620 el 2016 a 10.050 el 2018.
Del total de 10.050 entrades electròniques, un 38% correspon a tràmits per Internet registrats a través de la plataforma e-TRAM (3.771 registres), un 34% a factures de proveïdors que s’han registrat electrònicament (3.466 registres) i, finalment, un 28% són entrades digitals procedents d’altres administracions (2.813 registres).
Pel que fa a les entrades que requereixen sistemes d’identificació, en més de la meitat (53%) s’ha utilitzat l’IdCAT mòbil i el Mobile Connect, mentre que en la resta s’ha utilitzat certificat digital.
Increment dels tràmits per Internet en un 68%
Precisament, el nombre de tràmits per Internet s’ha incrementat en el darrer any prop d’un 68%, passant de 2.249 el 2017 a 3.771 el 2018. Les sol·licituds digitals es gestionen a través de l’e-TRAM, el mòdul de tramitació municipal de la pàgina web desenvolupat pel Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC).
De la totalitat de tràmits que la ciutadania ha fet via Internet, les instàncies genèriques representen el 75% de les sol·licituds enviades. Cal destacar un augment molt important de les instàncies presentades per Internet, que han passat de 1.343 el 2017 a 2.821 el 2018. En segon lloc figuren els missatges de la Bústia Oberta (consultes, queixes, suggeriments...), que representen el 16% de sol·licituds enviades. El 9% restant fa referència a altres tràmits, especialment els vinculats a padró d’habitants.
A més, el Servei d’Atenció Ciutadana va expedir l’any passat 826 sistemes d’identificació digital entre la ciutadania, entre l’IdCAT i l’IdCAT Mòbil. Aquests sistemes, expedits pel Consorci AOC, asseguren la integritat i la confidencialitat de les transaccions electròniques que s'envien per Internet.
Amb el certificat digital idCAT es poden signar correus i documents electrònics i fer operacions amb ells amb la mateixa validesa que la d’una signatura manuscrita. Així, es poden dur a terme tràmits amb les administracions públiques, com ara la presentació de la declaració de la renda des del portal de l’Agència Tributària o la presentació d’instàncies al propi Ajuntament de Castellar.
El Servei d’Atenció Ciutadana també facilita des de l’any 2017 l’idCAT mòbil, un servei d’identificació digital a través dels dispositius mòbils que es basa en el lliurament d’un codi d’un sol ús a un telèfon mòbil que s’ha d’introduir en el procés de tramitació.
L'Ajuntament de la vila és Entitat de Registre Col·laboradora del Consorci AOC. Val a dir que 4.501 ciutadans/es han obtingut des de l’any 2004 a Castellar del Vallès un sistema d’identificació digital: 4.120 són IdCAT i 381 IdCAT Mòbil.