Una delegació de l’Ajuntament de Castellar del Vallès, encapçalada per l’alcalde, Ignasi Giménez, s’ha reunit avui dimecres, 30 d’octubre, amb els portaveus de la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya amb l’objectiu d’estudiar solucions a la manca d’una via que circumval·li completament el trànsit rodat de la ciutat de Sabadell.
Durant la trobada, que s’ha dut a terme al mateix Parlament de Catalunya, l’Ajuntament ha proposat que els pressupostos de la Generalitat per a l’any 2014 incloguin la redacció dels estudis tècnics necessaris de les alternatives de traçat de la connexió directa de la carretera B-124 amb la Ronda Oest de Sabadell i l’autopista C-58, una proposta a la qual els membres de la Comissió s’han mostrat favorables.
L’alcalde ha assistit a la reunió acompanyat del tinent d’alcalde de Territori, Aleix Canalís i el regidor de Mobilitat, Pepe González (PSC), a més dels portaveus dels grups municipals de CiU, Josep Carreras, L’Altraveu, Dani Sagrera, i PP, Antonio Carpio. També hi era present el vicepresident segon del Parlament de Catalunya, Lluís Corominas, que acompanyava els portaveus de la Comissió.
Durant la seva intervenció, Giménez ha fet referència al fet que “Castellar ha patit històricament un important dèficit d’infraestructures de comunicacions que persistirà si no es cerquen solucions urgents que facilitin la mobilitat”. Per això, ha remarcat que “és fonamental que les administracions competents, entitats i partits polítics treballin conjuntament per establir la millor opció, la més viable econòmicament i la menys agressiva amb el territori”.
La petició es du a terme en un moment en què ha quedat descartada l’execució de la via orbital o ronda del Vallès (B-40) per als propers anys. Aquesta situació afecta la proposta de traçat de la Ronda Nord de Sabadell (que connectaria la carretera de Sabadell amb la Ronda Oest) ja que aquest projecte s’havia vinculat inicialment a l’execució d’un tram de la B-40.
L’alcalde també ha assenyalat que “caldrà tenir en compte” el projecte de desdoblament de la carretera B-124 entre el nucli urbà de Castellar i el pont actual del riu Ripoll “en qualsevol de les solucions de futur que es puguin plantejar”. Aquest projecte ha passat per tots els tràmits d’informació pública, estudis d’impacte i al·legacions, i es troba pendent de licitació i adjudicació per part de la Generalitat.
La manca de pressupost, però, ha aturat l’execució d’aquest projecte, de la mateixa manera que el perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat fins a Castellar, proposta que es troba inclosa dins el Pla Territorial Metropolità.
La petició que avui ha fet la delegació castellarenca se suma a les propostes de resolució al Parlament presentades recentment pels grups parlamentaris d’ERC i PP i que també plantegen la necessitat de connectar directament la B-124 amb la C-58 sense travessar la trama urbana de Sabadell. Segons assenyala el Pla de Mobilitat Urbana redactat el 2010, la carretera que uneix Castellar amb Sabadell (B-124), una de les vies comarcals amb més trànsit de Catalunya, pateix una intensitat mitjana diària (IMD) de prop de 38.000 vehicles diaris (incloent 2.900 vehicles pesants en dies laborables).