L’Ajuntament de Castellar del Vallès ha finalitzat recentment la implantació a diversos carrers de l’Eixample Vell de les anomenades Zones 30, una experiència pilot que permetrà limitar la velocitat de circulació dels vehicles als 30 km/h. Aquesta iniciativa, que ja s’aplica amb èxit a d’altres ciutats catalanes, suposa una mesura de pacificació del trànsit, que té com a principals objectius reforçar la seguretat viària, reduir el risc d’accidents i evitar que alguns conductors utilitzin alguns carrers com a vies de pas per anar més ràpid.
: la que formen el carrer d’Agustina d’Aragó en la seva totalitat i els carrers d’Alí Bei, Aneto i Montseny (en els trams situats entre el carrer de Balmes i Jaume I); un segon sector format pels carrers del General Prim (entre Jaume I i Àngel Guimerà) i Lluís de Recasens; i finalment, el grup que uneix els carrers de Dr. Ferran, Joan Maragall i Verdaguer. Els carrers escollits tenen fonamentalment un trànsit de destinació, és a dir, que garanteix l’accés als seus habitatges, i no han de suportar un volum molt elevat de trànsit de pas.
Les diferents vies presenten una imatge homogènia que informa els conductors de les característiques especials del carrer per on transiten. Així, cada Zona 30 compta amb diverses “portes d’entrada” que senyalitzen l’accés amb pintura rugosa de color vermell i on s’indica que el límit de velocitat és de 30 km/h. Així mateix, es senyalitzen els punts de sortida assenyalats també amb pintura rugosa i on s’indica el final de la restricció de velocitat.
La creació de les Zones 30 s’afegeix a d’altres mesures de pacificació del trànsit que pretenen millorar la seguretat viària i, alhora, reduir la contaminació acústica i ambiental a l’espai públic. Cal recordar que l’ordenança de circulació viària estableix de forma general des de l’any 2005 que la velocitat màxima de circulació pels carrers del nucli urbà és de 40 km/h.
Els treballs de senyalització de les Zones 30 han anat a càrrec de l’empresa Pasquina SA i s’han finançat en un 50% per l’Ajuntament i el Pla Únic d’Obres i Serveis (PUOSC) de la Generalitat de Catalunya.