L'Ajuntament distribueix gratuïtament un clauer USB per poder operar amb diferents administracions per Internet
Dimecres 23 de maig de 2007
Els castellarencs i castellarenques que fan tràmits per Internet tenen ara una eina que els facilita la feina: el clauer idCAT. Es tracta d'un clauer USB que es distribuirà de forma gratuïta al Servei d'Atenció Ciutadana (SAC) i que està emès per l'Agència Catalana de Certificació. Aquest dispositiu permet operar amb diferents administracions i assegura la integritat i la confidencialitat de les transaccions electròniques que s'envien per Internet. Amb l'identificador digital idCAT es poden signar correus i documents electrònics i fer operacions amb ells amb la mateixa validesa que una signatura manuscrita. Així els tràmits per aquestes vies poden tenir validesa oficial, cosa que sense l'idCAT no seria possible. Per obtenir el clauer idCAT, només cal presentar al SAC el DNI i es facilitarà una memòria USB amb una zona criptogràfica segura per emmagatzemar el certificat idCAT. Prèviament, és necessari demanar la certificació digital idCAT. Qualsevol ciutadà o ciutadana pot obtenir el seu certificat d'idCAT accedint a la pàgina web www.idcat.net i omplint una sol·licitud. Posteriorment podrà validar la seva identitat passant pel SAC, que és entitat de registre col·laboradora. Els principals avantatges que aporta aquest dispositiu són: · Portabilitat: Es pot utilitzar en qualsevol ordinador amb connexió USB. El clauer és flexible, còmode i portable i evita als usuaris desplaçar-se per fer tràmits · Seguretat: L'accés al certificat idCAT està protegit amb paraula de pas, com en el cas de les targetes de crèdit; és a dir, no es pot realitzar una signatura electrònica sense l'autorització de l'usuari, reduint així el perill davant la pèrdua del clauer. · Ús com a memòria USB de 128 Megabytes: El clauer idCAT també funciona com a memòria USB típica, per tal de transportar els fitxers que l'usuari vulgui. · Ampliació del clauer idCAT amb altres certificats digitals: Amb el programari distribuït juntament amb el clauer idCAT es poden importar altres certificats digitals dels que disposi el ciutadà. Cal destacar que l'Ajuntament de Castellar del Vallès és Entitat de Registre Col·laboradora de l'Agencia Catalana de Certificació des del juliol de 2004 (va ser el segon municipi de Catalunya en ser-ho) i per tant des de llavors es pot obtenir el certificat digital, fins ara en format programari instal·lat a l'ordinador, i a partir d'ara en el clauer USB. Els ciutadans i ciutadanes que ja disposen del certificat digital idCAT, poden sol·licitar el clauer i exportar-hi el seu certificat. Amb l'Ajuntament de Castellar del Vallès, a través de l'e-TRAM, mòdul de gestió municipal de sol·licituds i tràmits per internet integrat a la plataforma de l'Administració Oberta de Catalunya (AOC), es poden realitzar: - Iniciar i formalitzar diverses gestions i tràmits municipals en nom seu o en representació d'un altre ciutadà, com per exemple presentar una instància genèrica. - Consultar l'estat i el contingut dels seus tràmits, identificant-se prèviament. A més, ja hi ha diverses administracions públiques que ofereixen tràmits i serveis per internet, que requereixen de certificació digital com el Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, l'Agència Tributària (realitzar la declaració de renda), la Direcció General de Cadastre (disposar de dades cadastrals on-line), els Ministeris d'Indústria, Turisme i Comerç, de Foment, d'Administracions Públiques i de Cultura, la Direcció General de Trànsit, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, la Seguretat Social i l'INEM. Es poden consultar tots els usos al web http://www.idcat.net.