Les jornades “Infància, adolescència i educació” van presentar els resultats d’una enquesta realitzada a un miler d’infants, adolescents, famílies i professorat
Gairebé 4 de cada 10 adolescents passen més de 3 hores al dia navegant per Internet i a les xarxes socials i, en canvi, prop de la meitat dels adolescents dedica menys d’una hora al dia a llegir. Així es desprèn dels resultats de la diagnosi d’actualització del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) que es va presentar el cap de setmana passat a les jornades “Infància, adolescència i educació” organitzades per les regidories d’Educació i Cicles de Vida.
El document presentat inclou els resultats d’una enquesta que es va dur a terme el mesos de maig i juny passats, amb 1.093 respostes que s’han recollit d’entre alumnes de 4t i 6è de primària, de 1r i 3r d’ESO, professorat i famílies. L’objectiu d’aquesta enquesta ha estat obtenir informació sobre diversos àmbits vinculats a l’educació més enllà de l’horari lectiu: l’ús del temps lliure, les activitats extraescolars, el temps de migdia, el temps de vacances, entre d’altres.
El 90% dels infants duen a terme activitats extraescolars
Pel que fa a l’ús del temps lliure, destaca que el percentatge d’infants que naveguen per Internet i les xarxes passa del 14% a l’edat infantil al 37% a l’edat adolescent. Un altre aspecte remarcable és el que té a veure amb la quantitat d’infants que fan activitats extraescolars: concretament un 90%. Tot i que una mica menor, aquest percentatge continua sent alt en el cas dels adolescents, amb un 76% de nois i nois que fan activitats extraescolars.
Segons s’assenyala a la mateixa enquesta, tant els infants com els adolescents gaudeixen de les activitats extraescolars en les quals participen, tot i que voldrien que l’oferta fos més variada. Entre les principals demandes, existeixen les activitats relacionades amb programació informàtica, robòtica, fotografia i vídeo i activitats de cuina.
L’estudi també remarca que existeix una clara segmentació per gènere en el tipus d’activitats extraescolars que es duen a terme: així, el percentatge de nens que fan activitats esportives és molt superior al de les nenes (84% enfront el 54%). En canvi, entre les nenes és molt més freqüent fer activitats musicals que entre els nens (88% enfront el 27%).
Pel que fa al temps del migdia, cal destacar que un 49% dels infants dina sempre a casa, un 31% ho fa a l’escola i un 20% alterna el dinar a casa o a l’escola. Una dada significativa és que a gairebé la meitat dels infants no els agrada dinar a l’escola, especialment per la qualitat del menjar. Pel que fa als i les adolescents, pràcticament la meitat dina tard i sense companyia.
En relació al temps de vacances, pràcticament el 71% dels infants fan activitats durant les vacances, com ara casals d’estiu, campaments, estades esportives, etc. Aquest percentatge baixa al 47% en el cas dels i les adolescents, sobretot, per la manca d’oferta adaptada als seus interessos.
El PEC es va posar en marxa l’any 2006 com a eina per fer de la ciutat un espai educador i construir sinergies de col·laboració entre institucions, entitats i ciutadania interessats en l'educació per fer de Castellar una vila educadora.
Aquest curs 2018-2019 s’ha encetat un nou procés per revisar la planificació estratègica del PEC, introduint nous reptes adaptats a les noves necessitats del municipi. Dissabte, en el marc de les jornades, es van dur a terme uns tallers participatius per analitzar punts forts, punts febles, recursos educatius i propostes de millora entorn les principals dimensions del PEC.
El dia anterior, divendres, les jornades es van centrar en les polítiques d’infància i adolescència, que a Castellar es vehiculen a través d’un pla local aprovat el gener del 2018. Hi van participar, entre d’altres, Ester Cabanes, directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència de la Generalitat, i Roger Garcia, responsable de polítiques d’Infància d’UNICEF Comitè Catalunya. També van aportar les seves experiències Edgar Iglesias i Moisès Esteban, col·laboradors de l’Aliança 360, Núria Font, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Manlleu, i Carles Miró, director de l’àmbit de Cultura, Educació, Esports i Joventut de l’Ajuntament de Sant Cugat.