El Servei Local de Teleassistència (SLT) va gestionar durant el 2017 un total de 18.599 trucades i 425 situacions d’emergència a Castellar del Vallès. Aquest recurs preventiu i de proximitat, prestat per la Diputació de Barcelona en cooperació amb l’Ajuntament, dona una major autonomia funcional a persones grans i/o amb dependència i proporciona tranquil·litat tant a elles com al seu entorn familiar, ja que permet que puguin continuar vivint al seu domicili amb seguretat i qualitat de vida.
Les persones beneficiàries d’aquest servei són ateses davant de situacions de crisi, caigudes, emergències sanitàries o de l’habitatge. Així, poden contactar de forma immediata amb el centre d’atenció mitjançant un terminal de teleassistència instal·lat al domicili i un penjoll que porta posat l’usuari sense la necessitat d’aixecar l’auricular del telèfon.
L’any 2017, 471 persones de Castellar del Vallès van ser usuàries d’aquest servei (355 dones i 116 homes), de les quals 466 són persones de 65 o més anys. Això significa un 12,27% de cobertura del servei a les persones majors de 65 anys. Cal remarcar que més de la meitat dels usuaris (51,2%) viuen sols, que més d’una tercera part (37,2%) viuen només amb una persona, i que l’11,7% restant conviu amb més d’una persona.
Des que es va posar en marxa el servei l’octubre de 2005, al municipi han estat ateses un total de 881 persones.
Dispositius de seguretat i teleassistència adaptada
El SLT disposa a diferents domicilis de Castellar de 42 dispositius de seguretat que permeten detectar situacions de risc o d’emergència a les llars de les persones més vulnerables que utilitzen el servei. Els detectors estan connectats a la central d’atenció i s’integren al funcionament ordinari del servei. Concretament, hi ha 19 dispositius que detecten foc o fum, 15 dispositius que detecten fuites de gas, i 8 que detecten la mobilitat de l’usuari en els seus circuits habituals dins el seu habitatge.
Trucades del servei
De les 18.599 trucades gestionades pel servei l’any passat, cal remarcar que 3.307 (17,8%) van ser realitzades pels usuaris o els seus familiars. En destaquen aquelles que són fetes per mantenir una conversa de soledat, per demanar informació i assessorament sobre els recursos de la gent gran i per atendre una emergència social i/o sanitària. D’altra banda, 7.713 trucades (41,5%) van ser les que el propi centre d’atenció va realitzar als domicilis de les persones usuàries. També es van generar 261 trucades automàtiques (1,4%) activades pels dispositius de seguretat. El 39,3% restant (7.318 trucades) són trucades de tipus tècnic per garantir el bon funcionament dels terminals.
A més, el servei també du a terme trucades amb l’objectiu de fer seguiments després de períodes de convalescència, recordar la presa de medicaments o la cita amb el metge, acompanyar en un procés de dol o felicitar per l’aniversari, entre d’altres. Durant el 2017 el SLT va dur a terme 2.618 agendes, que és com s’anomenen les trucades d’aquest tipus.
Tipus d’emergència gestionades
De les 425 emergències gestionades al municipi l’any passat, el SLT va mobilitzar el servei d’ambulàncies (061) en 296 ocasions, els familiars en 56, el Centre d’Atenció Primària en 55, la unitat mòbil del servei en 38, els veïns o amics de l’usuari en 15, la recerca de claus en 12, la Policia Local en 9, el Servei d’Atenció Domiciliària en 6, el 112 i els Bombers en 2 ocasions respectivament.
565 visites domiciliàries
A banda d’actuar en situacions d’emergència, el Servei Local de Teleassistència realitza de forma proactiva visites domiciliàries. L’any 2017 se’n van dur a terme un total de 565.
D’aquestes, 331 (el 58,6%) corresponen a visites de coordinació, que són majoritàriament seguiment (276) o per donar d’alta el servei (54).
Unes altres 165 visites (el 29,2%) van ser de tipus tècnic. La finalitat d’aquestes és transmetre i rebre informació de les persones usuàries o d’alguna intervenció específica duta a terme pel servei. Tot plegat, amb l’objectiu de realitzar un seguiment acurat de l’estat de la persona i oferir una millor atenció a les persones grans usuàries del servei.
Finalment es van dur a terme 69 intervencions (12,2%) de les unitats mòbils del servei. Aquests vehicles estan equipats amb el material necessari per fer front a diferents situacions: necessitats d'atenció sanitària urgent, d'atenció psicosocial i petites incidències a la llar.
Per ser beneficiari del Servei Local de Teleassistència cal adreçar-se als Serveis Socials del municipi.