Una seixantena d’alumnes de les escoles El Casal i FEDAC Castellar han participat d’aquest programa a les entitats Suport Castellar i Obra Social Benèfica
Una seixantena d’alumnes de 3r d’ESO de les escoles El Casal i FEDAC Castellar han rebut aquesta tarda el diploma que acredita la seva participació al Servei Comunitari. Aquest curs 2015-2016 és el primer en què s’ha impulsat aquesta iniciativa, que té per objectiu promoure que els alumnes de secundària experimentin i protagonitzin activitats de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
L’acte ha comptat amb l’assistència de l’alcalde, Ignasi Giménez, de l’inspector del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Josep Vallcorba, de la regidora d’Educació, Formació i Ocupació, M. Antònia Puig, de la coordinadora del Servei Educatiu Vallès Occidental VIII, M. Dolors Arumí, a més dels representants de les entitats on aquest curs s’ha dut a terme el servei comunitari.
Concretament, els alumnes del col·legi El Casal han desenvolupat la seva activitat a l’entitat Suport Castellar, en col·laboració amb l’associació Obertament. En aquesta associació els alumnes han treballat la desestigmatització de la malaltia mental i han realitzat acompanyaments d’activitats als usuaris del centre. Per la seva banda, els alumnes de l’escola FEDAC Castellar han col·laborat amb la Fundació Obra Social Benèfica. Concretament, han compartit activitats amb els avis de la residència cada tarda.
Metodologia: aprenentatge servei
El Servei Comunitari es du a terme mitjançant la metodologia coneguda amb el nom d’Aprenentatge servei. Es tracta d’una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte. Els participants es formen treballant sobre necessitats reals del seu entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’alumnat, alhora que ofereix un servei comunitari, aprèn a ser ciutadà/na i a desenvolupar el compromís cívic. Per tant, és una metodologia que encaixa amb els objectius del Pla educatiu d’entorn i permet promoure la participació de l’alumnat com a agent de la comunitat.
Segons el desplegament previst per la Generalitat, el programa de Servei Comunitari s’haurà d’incorporar obligatòriament al currículum de l’alumnat de 3r o 4r d’ESO a tots els instituts catalans, públics o concertats, des d’ara fins al curs 2019-2020. Aquest servei serà obligatori per a tots els centres, i computarà per a l’avaluació dels alumnes. El seu pes en el currículum és de 20 hores, 10 de les quals són d’aprenentatge a l’aula mentre que les 10 restants són de servei actiu a la comunitat. Qui s’encarrega del seguiment durant aquestes hores fora de l’horari lectiu són les entitats i col·lectius on duen a terme la seva experiència els alumnes.