Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

L'Ajuntament i Càritas Diocesana de Barcelona col·laboraran per fer front a situacions de pèrdua o necessitat d'habitatge
L'Ajuntament i Càritas Diocesana de Barcelona col·laboraran per fer front a situacions de pèrdua o necessitat d'habitatge

L’Ajuntament i Càritas Diocesana de Barcelona col·laboraran per fer front a situacions de pèrdua o necessitat d’habitatge

Dilluns 25 febrer de 2013

L’Ajuntament de Castellar i Càritas Diocesana de Barcelona han signat aquest matí un conveni de col·laboració en l’àmbit de l’assessorament i el suport a famílies amb dificultats de pagament de la seva residència habitual.

A partir d’ara, ambdues institucions sumaran esforços per fer front a situacions de pèrdua o necessitat d’habitatge, optimitzant recursos destinats a aquesta finalitat amb l’objectiu de prevenir l’exclusió social a causa de la pèrdua de l’habitatge habitual.

En aquest sentit, l’Ajuntament crearà un punt d’informació del Servei de Mediació en Habitatge de Càritas, a través del qual s’atendran les famílies que hi acudeixin derivades des de la Regidoria de Serveis Socials o bé des de l’Oficina Local d’Habitatge (OLH).

Al Servei de Mediació en Habitatge de Càritas s’atendran casos que fan referència a problemes de pagament de lloguer o d’hipoteca en què resulta impossible mantenir les condicions d’allotjament prèvies. Per tal de facilitar la col·laboració pactada en el conveni signat avui, es crearà una comissió d’avaluació i seguiment del servei integrada per representants d’ambdues institucions, i s’establirà un sistema d’intercanvi d’informació permanent.

Cal assenyalar que, a Castellar, més d’una vintena de famílies es van adreçar l’any 2012 a l’Oficina Local d’Habitatge per demanar assessorament i ajuda a causa de problemes en el pagament de la hipoteca o el lloguer d’un habitatge.

Altres eines per ajudar a persones afectades per problemes amb el pagament de la residència habitual

El conveni signat avui amb Càritas és un nou recurs que s’ha de sumar als que ja disposa la vila a través de l’Oficina Local d’Habitatge per ajudar a les persones afectades per problemes amb el pagament de la residència habitual.

Des de fa temps, les persones que s’adrecen a l’OLH reben assessorament i ajuda per tramitar diferents solucions a les seves situacions. D’una banda, poden ser derivades al Servei d’Orientació Jurídica, situat a l’Espai Tolrà, que dóna assessorament legal en aquestes i altres matèries. Properament, mitjançant un conveni amb els col·legis d’advocats, es crearà el Servei d’Intermediació de Deute Hipotecària, un servei específic sobre problemàtiques d’habitatge.

A més, l’OLH contacta, en els casos necessaris, amb el Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari Ofideute que ofereix la Generalitat i que assessora i fa d’intermediari entre les famílies i els entitats financeres.

Una altra de les eines amb què treballa l’Oficina Local d’Habitatge del municipi són les prestacions especials d’urgència. En aquest sentit, es tramiten amb la Generalitat, d’una banda, prestacions per al pagament del deute contret de rendes del lloguer o de quotes d’amortització hipotecària i, de l’altra, les atencions a persones que han perdut l’habitatge a conseqüència d’un procés de desnonament, execució hipotecària o altres processos reconeguts i validats d’intermediació. En tots aquests casos es requereix d’un informe social per determinar si es compleixen o no els requisits sol·licitats per poder accedir als diferents ajuts.

A més, des de l’OLH també s’informa sobre la funció de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca i sobre les mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris contemplades al Reial Decret 27/2012, com ara la suspensió fins al 2014 dels llançaments de les famílies que es trobin en una situació d’especial risc d’exclusió social.

Propostes en curs

D’altra banda, l’Ajuntament ha aprovat recentment, en sessió de la Junta de Govern Local, l’adhesió al conveni per a la creació d’un Fons Social d’Habitatges signat recentment per diversos Ministeris, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, la Plataforma del Tercer Sector i el sector bancari.

Aquest conveni, signat fins al moment per 33 entitats creditícies, inclou 5.891 habitatges i dóna compliment també al Reial Decret Llei 27/2012 de mesures urgents per reforçar la protecció dels deutors hipotecaris, que establia, entre d’altres, que s’hauria de promoure un fons social d’habitatges a les entitats de crèdit.

Aquest fons s’adreça a aquelles famílies que han estat desallotjades del seu habitatge amb posterioritat a l’1 de gener de 2008 i que es troben en les situacions de vulnerabilitat i risc social assenyalades al conveni, que són les previstes al Reial Decret Llei 27/2012.

Tot i que aquest fons exclou moltes famílies pels exhaustius requisits demanats i no dóna solució a persones desnonades per l’impagament d’un lloguer, o als casos en què un tercer que no sigui el banc es queda amb la casa, la Federació Catalana de Municipis recomana l’adhesió dels seus socis, argumentant que els ens locals han d’aprofitar totes les mesures que es posin al seu abast per pal·liar les conseqüències dels desnonaments.

Una altra de les propostes sobre les quals s’està treballant, és la possibilitat d’implantar la masoveria urbana, és a dir, contractes mitjançant els quals els propietaris d’un habitatge cedeixen l’ús d’aquest a canvi que els llogaters n’assumeixin les obres de rehabilitació i manteniment.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40