L’Ajuntament de Castellar del Vallès va aprovar ahir en sessió extraordinària del Ple el pressupost municipal i les ordenances fiscals per a l’any 2012. L’import global per a l’any que ve suma un total de 25.265.728 euros, una xifra que suposa la disminució del 0,23% respecte l’actual exercici. Els ingressos i despeses per a l’any 2012, que es van aprovar amb el suport dels 13 regidors del PSC i el vot en contra dels 8 regidors de CiU, L’Altraveu i PP, vénen marcats per cinc prioritats: reduir l’endeutament, aprimar l’administració, fomentar l’economia local, prioritzar la despesa social i aplicar criteris de fiscalitat progressiva.
Pel que fa a la càrrega financera, l’equip de govern preveu situar l’índex d’endeutament a l’entorn del 80% a finals de l’exercici que ve. Per aconseguir-ho, el pressupost 2012 inclou amortitzacions de préstecs per valor de 3 milions d’euros, mentre que es contractaran noves operacions de crèdit per valor d’1 milió d’euros. L’objectiu és que aquesta ràtio disminueixi any rere any fins arribar a un percentatge inferior al 70% al final del mandat 2011-2015, a fi de poder assolir unes condicions més òptimes de finançament.
El segon gran objectiu pressupostari és l’aprimament de l’administració. En aquest sentit, l’Ajuntament aplicarà mesures per estalviar més d’1 milió d’euros de despesa corrent. D’una banda, aquest import procedeix de la reducció en despeses de personal, que disminuiran en 430.000 euros (un 4,83%). De l’altra, s’han reduït en més de 500.000 euros diverses partides de regidories que en el context actual s’han considerat com a no prioritàries.
A més, la posada en marxa del departament de Contractació ha permès assolir condicions més avantatjoses en alguns contractes municipals. És el cas de la disminució en 160.000 euros del cost dels manteniments de l’enllumenat públic i les zones verdes, que s’ha assolit amb la col•laboració de la Regidoria d’Espai Públic.
La tercera gran prioritat del pressupost es centra en el foment de l’economia local, amb l’objectiu de generar riquesa i contribuir a generar nous llocs de treball. Per al proper exercici, el suport al teixit empresarial es traduirà en l’exempció de la taxa d’activitats en qualsevol dels seus supòsits: noves sol•licituds d’obertura d’empreses, ampliacions de negoci, canvis de nom d’empresa, controls ambientals o revisions de llicència. Aquesta mesura suposarà que empreses, comerços i emprenedors puguin estalviar-se entre 1.000 i 2.500 euros en tramitacions segons el cas.
Un altre aspecte destacat del pressupost és la priorització de la despesa social. Entre els anys 2008 i 2012, els àmbits d’Educació, Serveis Socials, Formació i Ocupació han augmentat globalment el seu pressupost en 520.000 euros. L’any 2012, l’import destinat a l’Àrea Social supera els 3,9 milions d’euros, la qual cosa possibilitarà el manteniment de diversos programes d’actuació. En destaquen l’accés a les escoles bressol municipals, l’Escola de Música i l’Escola d’Adults; l’atenció a persones amb dificultats econòmiques i situacions de dependència; el suport a infants amb problemes sociofamiliars; les polítiques d’igualtat i contra la violència de gènere; els programes de transició escola-treball, qualificació professional i el dispositiu local d’inserció adreçat a joves que busquen sortides acadèmiques o laborals; o els programes de formació ocupacional i les polítiques comercials i de dinamització empresarial per crear ocupació.
El darrer objectiu fixat en el pressupost municipal de l’any 2012 és la introducció de criteris de fiscalitat progressiva. En aquest sentit, l’equip de govern ha prioritzat un increment major de l’Impost de Béns Immobles (IBI) respecte l’aplicat sobre el rebut de les escombraries perquè en el primer tribut l’import a pagar varia en funció del valor cadastral de l’immoble. Així, per exemple, no paga el mateix un pis de 70 metres quadrats que una casa unifamiliar de 250 metres quadrats. En canvi, la taxa d’escombraries és universal i totes les famílies paguen el mateix import, independentment dels membres de la unitat familiar.
Ordenances fiscals
L’Ajuntament de Castellar del Vallès també va aprovar ahir les ordenances fiscals de l’any 2012, amb el suport dels 13 regidors del PSC i el vot en contra dels regidors de CiU, L’Altraveu i PP. L’any que ve, els impostos i taxes municipals s’apujaran de forma general un 3%, dos dècimes per sota de l’Índex de Preus al Consum (IPC) actual, amb l’excepció de l’Impost de Béns Immobles i la taxa d’escombraries.
L’IBI s’incrementarà el 2012 un 6%, un increment molt similar al d’anteriors exercicis tenint en compte l’aplicació gradual de la revisió cadastral que es duia a terme des de l’any 2002. Pel que fa al rebut de les escombraries, l’increment serà del 10%, i ve motivat per l’augment del cost d’eliminació de les deixalles amb la posada en marxa del Centre de Tractament de Residus. La recaptació prevista per aquesta taxa permetrà cobrir a l’entorn del 80% del cost total del servei de recollida i eliminació de residus.
A banda d’introduir com a novetat l’exempció en el pagament de la taxa d’obertura d’activitats, les ordenances fiscals mantenen les bonificacions fiscals introduïdes en els darrers exercicis. En aquest sentit, es mantenen les bonificacions de l’IBI per a famílies nombroses, les bonificacions de la taxa d’escombraries per criteris de renda i per ús de la deixalleria o les bonificacions en les empreses que tributin l’Impost d’Activitats Econòmiques que generin llocs de treball indefinits.
Alhora, i en la línia d’introduir nous criteris de progressivitat fiscal, el regidor d’Hisenda, Óscar Lomas, va expressar ahir el compromís d’aprovar diversos reglaments que permetin donar nous ajuts en el pagament de l’IBI. Així, l’Ajuntament portarà a aprovació del Ple nous ajuts que possibilitin bonificar aquest impost a famílies monoparentals i a propietaris d’habitatges desocupats que lloguin els seus immobles a través de la borsa de l’Oficina Local d’Habitatge.
Personal laboral
En la mateixa sessió plenària celebrada ahir al vespre es va aprovar la relació de llocs de treball del personal funcionari, laboral i eventual de l’Ajuntament per a l’any 2012, amb les corresponents fitxes descriptives de llocs de treball. L’acord es va aprovar amb els vots favorables dels 13 regidors del PSC, 2 abstencions dels regidors de L’Altraveu i 6 vots en contra dels regidors de CiU i PP.
Aprovació de l’establiment del servei municipal de clavegueram (reglament, plec de clàusules d’explotació i convocatòria de licitació)
El Ple també va aprovar l’establiment del servei municipal de clavegueram, una proposta que té per objectiu la millora del cicle integral de l’aigua de Castellar del Vallès.
Així, amb aquest nou servei es pretén garantir la neteja periòdica de la xarxa, el seu manteniment tant preventiu com correctiu, la inspecció periòdica de tots els seus elements, la presa de dades, la recaptació de la taxa del servei, i la inspecció d’abocaments a les entrades de la xarxa de sanejament, entre d’altres aspectes. Val a dir que a la vila hi ha uns 150 quilòmetres de xarxa de clavegueram, centenària en alguns punts.
A banda del propi establiment del servei, la proposta portada a l’aprovació del Ple incloïa altres acords com l’aprovació inicial de l’avantprojecte del seu reglament, així com també del plec de clàusules administratives particulars i el plec de prescripcions tècniques que han de regir la contracció de la concessió del servei. Un cop esgotat el termini d’informació pública del plec de clàusules d’explotació, que serà de trenta dies a partir de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província (BOP), s’obrirà el procés de selecció del contractista mitjançant procediment obert. La licitació proposa un contracte de manteniment a 13 anys.
Cal assenyalar que en el moment en què entri en vigència el reglament del servei municipal de clavegueram es considerarà derogada l’ordenança d’abocaments d’aigües residuals aprovada per Ple l’abril de 2006.
La proposta es va aprovar amb els vots a favor dels 13 regidors del PSC, les abstencions dels 2 regidors de L’Altraveu i els vots en contra dels 4 regidors de CiU i dels 2 regidors del PP.
Ordenança municipal sobre l’estalvi d’aigua
Un altre dels punts de l’ordre del dia del Ple consistia en l’aprovació inicial de la nova ordenança municipal sobre l’estalvi d’aigua, que suposa la modificació de l’ordenança vigent des de l’any 2008.
Així, el Ple va aprovar per unanimitat la nova ordenança, que té per objectiu vetllar l’estalvi eficient i l’ús racional de l’aigua. En aquest sentit, el nou document regula la incorporació d’instal·lacions i mecanismes d’estalvi d’aigua en edificis i altres construccions noves per tal de reduir-ne el consum i evitar-ne el malbaratament.
El nou redactat se sotmetrà a exposició pública durant 30 dies des de l’endemà de la seva publicació al BOP. Passats aquests dies, i en cas que no es presenti cap reclamació o al·legació, es considerarà aprovada de forma definitiva.