Desplegar menú

Ajuntament de Castellar del Vallès

Saltar al contingut
 

Actualitat

El regidor de Medi Ambient, Aleix Canalís, i el cap dels Bombers Voluntaris de Castellar, Josep Casajuana, presentant els dispositius de la campanya de prevenció d'incendis d'aquest estiu
El regidor de Medi Ambient, Aleix Canalís, i el cap dels Bombers Voluntaris de Castellar, Josep Casajuana, presentant els dispositius de la campanya de prevenció d'incendis d'aquest estiu

Els dispositius de prevenció d’incendis forestals d’estiu entren en funcionament aquesta setmana

Dimarts 15 juny de 2010

El Parc de Bombers de Castellar, que estrenarà un nou camió, obrirà diàriament del 21 de juny al 15 de setembre

L’Ajuntament, diverses administracions i diferents entitats han estat treballant durant l’últim any per preparar tots els dispositius que permetran actuar amb seguretat en cas d’emergència forestal el proper estiu.

D’una banda, el Parc de Bombers Voluntaris estarà obert cada dia entre el 21 de juny i el 15 de setembre, de 15 a 20.30 h els dies feiners i de 10 a 20.30 h els caps de setmana. De dilluns a divendres, el Parc estarà atès per quatre bombers voluntaris que cobriran les emergències que es puguin produir, mentre que els caps de setmana seran vuit els efectius que ho faran. En cas que tingui lloc un incendi fora del terme de Castellar i que es requereixi l’actuació d’aquests quatre bombers, el parc quedarà cobert amb alguns dels altres 31 bombers voluntaris. A banda dels efectius dels Bombers, el Parc comptarà també amb 15 persones d’ADF Serna, cinc de les quals faran guàrdies els caps de setmana.

Al Parc, la principal novetat d’aquest any és l’adquisició aquesta mateixa setmana d’un nou camió que se sumarà als dos camions i al vehicle tot terreny lleuger de què ja disposaven els bombers voluntaris i al camió i tres tot terreny amb què compta l’ADF. El nou camió és una bomba rural pesada (BRP), un vehicle polivalent tipus 4x4, amb capacitat per a 3.500 litres d’aigua i 100 litres d’escumogen, que disposa d’una cabina per a sis bombers i que està equipada amb equips d’aire i totes les mesures de seguretat, com ara cortina d’aigua d’autoprotecció. El vehicle ha estat comprat per la Generalitat de Catalunya i cedit al Parc de Bombers Voluntaris de Castellar.

A més, l’Ajuntament té contractat, durant els festius i els caps de setmana, un vigilant per Castellar Vell des de Setmana Santa i fins a finals de setembre. La missió d’aquest vigilant és vetllar perquè es respecti la normativa que regula l’àrea dictada per la Generalitat. Aquest punt s’integra en la xarxa de vigilància, aprofitant la bona visió que es té de bona part del terme, de cara a alertar de possibles incendis. Val a dir que aquest estiu l’àrea d’esbarjo de Castellar Vell romandrà tancada durant el mes d’agost, coincidint amb el període de màxim risc d’incendi.

El consistori també col·labora amb el Pla de Vigilància Complementària de la Diputació de Barcelona a través d’un conveni signat entre aquestes dues administracions i l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF). El conveni estableix que l’ADF contracta dos informadors que fan la ruta amb un tot terreny fora de l’àmbit del Parc Natural i l’Ajuntament assumeix les despeses de funcionament del vehicle. Les tasques principals de l’informador és vetllar qualsevol indici de foc i informar la gent de la prohibició de fer foc a menys de 500 metres del bosc i del perill d’incendis, encara que no tenen capacitat sancionadora. A Castellar, s’han contractat dues persones entre el 10 de juny i l’1 de setembre, que faran alternativament la seva tasca entre les 11 i les 19 hores.

En l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç i Serra de l’Obac, un altre conveni amb la Diputació possibilita la contractació de personal per a la campanya d'estiu. En el cas de Castellar, es tracta de tres vigilants que fan ruta amb un tot terreny per l’àmbit del Parc dins el terme, entre els mesos de juny a setembre.

A més, des de la Direcció General d’Emergències també es posa en funcionament el punt de guaita del Puig de la Creu, cobert per dues persones que fan torns durant els tres mesos d’estiu.

Arranjament de camins forestals

De manera regular, l’Agrupació de Defensa Forestal (ADF) de Castellar sol·licita cada any una subvenció a la Diputació per arreglar i mantenir en bon estat els camins inclosos al Pla de Prevenció d'Incendis. L’arranjament i manteniment de camins forestals és una de les tasques que porta a terme cada any l’ADF en matèria de prevenció.

Es tracta d’unes actuacions que faciliten l'accés i la intervenció dels bombers en situacions d’emergència per incendi. Aquest any, l’ens provincial ha atorgat una subvenció de 19.500 euros amb la qual s’estan millorant els camins de Can Font al Mont Rodon, del Forn de Can Sallent al Collet del Forn, dels Plàtans al Collet de Can Riera, i el camí de Can Riera a la urbanització del Racó. A més, també s’ha dut a terme una petita intervenció a l’entrada de Can Sallent. Aquests treballs completaran els que ja es van realitzar durant la passada tardor als camins de l’Alzina Balladora al Coll Roig, de la urbanització Airesol D al Balcó i les Jeies, de l’Airesol C i el Torrent de Canyelles a Can Borrell i fins a Can Cadafalc, i de l’Alzina Balladora al Torrent Mal, corresponents al 2009. Amb aquesta subvenció, per valor de 24.500 euros, també es va arranjar un punt crític del Camí de Turell. Mentre que la Diputació financia el 95% del cost d’aquestes actuacions, l’Ajuntament hi participa amb el 5% restant.

D’altra banda, el Consell Comarcal ha executat entre 2009 i 2010 diverses obres corresponents al Pla de Prevenció d’Incendis, com són, entre d’altres, la recuperació d’un camí entre el Racó i Cal Joan Coix, l’arranjament del camí de Cal Joan Coix al Pujol, la construcció d’una escullera al Camí de Canyelles, que havia patit una esllavissada, o la reforma del camí de la Salut a Can Faixero. També s’han repassat els camins de Cadafalc a Coll Monner i del Sot de l’Àliga.

L’arranjament de camins compta amb un pressupost de 681.000 euros per a tota la comarca, finançat a través de la Generalitat (PUOSC), 65.000 dels quals es destinaran a Castellar. L’Ajuntament de Castellar aportarà 4.000 euros més.

Es completa la segona actuació de manteniment de les franges de protecció de les urbanitzacions

Entre les tasques impulsades per l’Ajuntament de Castellar del Vallès en matèria de prevenció d’incendis, es troben també les actuacions de manteniment de les franges de protecció de les urbanitzacions del municipi que tributen a la taxa de prevenció d’incendis. Per primera vegada, enguany l’adjudicació de les obres s’ha realitzat a partir d’un concurs públic que es va adjudicar a l’empresa Treballs Forestals Presegué. Les actuacions s’han realitzat aquest any en un àmbit total de 52,5 ha.

Per finançar l’execució de les franges de protecció, que generalment són àrees provades de sòl rústec, de naturalesa forestal, i amb pendents superiors al 40%, l’Ajuntament va començar a aplicar al 2005 una taxa als propietaris de les urbanitzacions. La Llei de Prevenció d’Incendis 5/2003 i el Decret 64/95 de la Generalitat estableixen que totes les feines de prevenció d’incendis de les urbanitzacions les hauran d’assumir els propietaris de les mateixes. En aquest sentit, els propietaris de les parcel·les dels diferents nuclis de la vila han de pagar una taxa anual que s’ha de revisar cada cinc anys. El consistori assumeix el cost d’execució i manteniment de la franja i, a través de la taxa, els propietaris retornen l’import que els pertoca.

La principal novetat en matèria de manteniment de les franges de protecció és la previsió de l’Ajuntament que indica que aquest manteniment es farà cada dos anys, i no cada tres o quatre anys com fins ara. Amb aquesta previsió s’aconseguirà treballar amb una densitat dels arbres més baixa, fet que suposarà també una disminució del cost de les actuacions ja que es necessitarà menys temps i una maquinària menys costosa.

Altres intervencions

Altres tasques que ja han finalitzat són les que s’han realitzat a partir d’una subvenció de la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, s’ha procedit a la construcció d’un dipòsit de 122.000 litres apte per a helicòpters al Puig de la Creu, i el tancament perimetral de la bassa petita del Barceló. La primera actuació ha tingut un cost total d’uns 14.000 euros, finançats en 12.700 per part de la Generalitat i en els 1.300 restants per l’ADF per tal de fer front a l’enderroc de les antigues basses. El tancament perimetral de la bassa del Barceló, per la seva banda, ha tingut un cost de prop de 2.400 euros. A més, s’ha col·laborat amb l’ADF l’Alzina per sol·licitar una subvenció que ha permès arranjar la portada d’aigües a la Bassa de Can Padró, amb capacitat per a 1.500.000 litres, que tot i que es troba situada al terme municipal de Sentmenat, és important també per a la prevenció d’incendis a Castellar del Vallès.

Campanya de sensibilització al veïnat dels nuclis enclavats en masses forestals

L’Ajuntament ha contactat amb els veïns i veïnes de tots els nuclis enclavats en masses forestals del terme municipal per tal de facilitar-los un seguit de mesures bàsiques que cal prendre amb l’objectiu de reduir el risc d’incendis de cara a l’estiu. Així, el consistori fa èmfasi en la importància de mantenir les parcel·les netes i desbrossades, i recomana no fer barbacoes si aquestes no estan equipades correctament amb mataguspires.

També es demana una especial cura durant les properes revetlles, recordant que no està permès llençar objectes encesos a menys de 500 metres de terreny forestals i que, per tant, no es poden utilitzar articles pirotècnics aeris ni terrestres a les urbanitzacions. Entre les precaucions recomanades per l’Ajuntament es troba també la d’evitar l’emmagatzematge de materials combustibles com butà, llenya, pintures, dissolvents o plàstics arran de la casa.

Plans d’evacuació i plans de prevenció

El municipi compta amb diversos plans de prevenció d’incendis forestals i d’actuació davant del foc. Pel que fa als primers, es disposa del Pla de Prevenció d’Incendis (PPI), que estableix la xarxa bàsica de camins, així com la situació dels punts d’aigua i les rutes dels vigilants, entre d’altres aspectes.

A més, des de principis d’aquest mes de juny, les urbanitzacions de Ca n’Avellaneda i Can Font, El Balcó de Sant Llorenç, el Racó i Sant Feliu disposen també de plans de prevenció d’incendis forestals (PPU). Es tracta de documents tècnics que contenen el disseny i els projectes de les obres que s’han de dur a terme per tal de millorar la seguretat de les persones i minimitzar l’impacte d’un possible incendi sobre els habitatges, les infraestructures i l’entorn natural de la urbanització. Amb aquests documents, l’Ajuntament disposa d’un instrument de suport a la tasca de prevenció que es du a terme.

D’altra banda, en matèria d’actuació en cas d’emergència forestal, es disposa del Pla d’Actuació Municipal (PAM). A més, totes les urbanitzacions del terme municipal de Castellar del Vallès disposen d’un pla bàsic d’evacuació (PEU). Aquests plans tenen per objectiu recomanar mesures d’actuació als veïns; les precaucions bàsiques que s’han de tenir per evitar l’inici d’incendis; preparar l’habitatge i la parcel•la per reduir el risc i els efectes d’un incendi; i com actuar en cas d'incendi, les actituds a seguir, el confinament, o bé, garantir l'organització i la seguretat de les evacuacions.

L’Ajuntament posa en marxa un pla d’ocupació per netejar els boscos afectats per la nevada del passat mes de març

Una brigada de quatre persones treballarà amb l’objectiu de pal·liar els danys ocasionats i reduir alhora el risc d’incendi al medi natural

La Regidoria de Promoció Econòmica i Ocupació ha posat en marxa aquesta setmana un pla d’ocupació que té per objectiu pal•liar els danys ocasionats pel temporal de neu del passat mes de març i, alhora, reduir el risc d’incendi al medi natural amb vistes a la temporada d’estiu.

Aquest pla, que tindrà un cost de 20.000 euros finançats íntegrament pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) de la Generalitat, donarà feina durant tres mesos a una brigada de neteja de boscos formada per quatre persones (un cap de colla, dos oficials de primera i un peó).

Els treballadors, que han estat contractats a jornada completa, concentraran la seva tasca en llocs puntuals on es van produir caigudes d’arbres, principalment en camins transitats que estan inclosos en el Pla de Prevenció d’Incendis. Entre d’altres, s’intervindrà als camins dels plàtans al Racó, de Can Riera al Racó, de Turell a l’Oït, del Pujol, de l’Illa, de les Arenes, del Puig de la Creu, de la Font del Gurri i a la drecera de Cadafalc.

A grans trets, aquesta brigada separarà troncs i trossejarà capçades d’arbres caiguts, netejant els entorns més afectats. En la mesura del possible, també repararà el ferm arrencat per la caiguda d’arbres. Per això, l’equip disposarà com a mitjans materials d’un vehicle de transport, motoserres i desbrossadores, entre altres. El cost d’aquest equipament serà assumit per l’Ajuntament.

Tot i que en el cas de Castellar la valoració dels danys ocasionats per la nevada va ser moderada, l’Ajuntament s’ha acollit a la convocatòria especial d’aquest pla d’ocupació per a la neteja de boscos. En aquest sentit, es considera necessari reduir el risc d’incendi generat per la biomassa acumulada, sobretot arran dels camins, en els careners més afectats i en els senders que han quedat tallats.

La tasca d’aquesta brigada permetrà complementar la que van dur a terme, amb posterioritat a l’emergència, el cos de Bombers Voluntaris, juntament amb voluntaris de l’entitat SERNA i l’ADF de Castellar, amb l’objectiu que els principals camins forestals quedessin transitables en cas d’emergència.

Les persones contractades han estat seleccionades pel Servei d’Ocupació de Catalunya, a partir d’una llista de candidats facilitada per la Regidoria de Promoció Econòmica i Ocupació. Els aspirants havien de complir com a requisits estar en situació d’atur i formar part de la borsa de treball de l’Ajuntament. A més, s’han tingut en compte altres requisits que figuraven en la convocatòria de plans d’ocupació presentada pel SOC.

Reduir el text del contingut Ampliar el text del contingut Descarregar en format PDF imprimir

Cercador





Peu de pàgina

Ajuntament de Castellar del Vallès · Passeig Tolrà, 1 | 08211 Castellar del Vallès | Tel. 93 714 40 40