L'OMIC facilita diverses recomanacions a tenir en compte a l'hora de portar els vehicles a tallers de reparació
Dimarts 11 novembre de 2008
L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) ha elaborat un seguit de recomanacions als conductors i conductores a l'hora de deixar els seus vehicles a tallers de reparació. Segons l'OMIC, el principal factor a tenir en compte a l'hora de portar el cotxe a un taller és que es tracti d'un taller de confiança per a l'usuari, i que ostenti la placa-distintiu acreditativa de la seva legalitat, on hi ha de figurar l'encuny estampat per l'administració, ja que, en cas contrari, la placa estaria falsificada. També s'ha de tenir en compte que el taller exhibeixi tant el cartell de preus com el de drets de l'usuari. Un cop lliurat el vehicle, l'establiment ha de lliurar al ciutadà un resguard acreditatiu del dipòsit efectuat, que es podria substituir pel pressupost per escrit. En el cas que el taller detecti alguna avaria o defecte després que el consumidor hagi signat el pressupost, haurà d'elaborar-ne un altre que el ciutadà o ciutadana haurà de tornar a acceptar. Cal assenyalar que, si l'establiment rep l'encàrrec de fer la reparació sense cap pressupost (la renúncia de l'usuari haurà de constar, degudament signada, al resguard del dipòsit efectuat), haurà d'informar dels problemes afegits a la persona usuària sempre que les despeses addicionals superin el 10% del valor de mercat de l'aparell. A més, l'OMIC recomana que s'exigeixi als tallers la utilització de peces o conjunts nous i específics de cada model de vehicle, sempre que això sigui possible, així com també el lliurament de la factura detallada abans de procedir a pagar la reparació, de manera que es pugui examinar i demanar l'aclariment dels dubtes, en el cas que en sorgeixin. Val a dir també que l'emmagatzematge d'un producte s'ha de pagar, sempre que l'establiment n'hagi informat i que hagi passat un mes des de la data de recollida, una data que la persona prestadora haurà d'aprovar. Pel que fa al període de garantia mínima obligatòria, l'OMIC ha informat que aquest és de tres mesos, si no es tracta de vehicles industrials. En aquest últim cas, el període de garantia és de 15 dies. La garantia podrà extingir abans dels esmentats períodes si el vehicle ha recorregut més de 2.000 quilòmetres. Aquestes condicions són vàlides sense perjudici de la major garantia de lliurament que vulgui atorgar el taller, o del fet que les peces incloses en la reparació tinguin un termini de garantia superior ja que, en aquest cas i per a aquestes peces, regirà el període més llarg. Si durant el període de garantia es reprodueix l'avaria que havia estat reparada, cal posar-se en contacte amb el taller que va fer la reparació i aclarir si la tornarà a fer ell mateix, assumint totes les despeses, incloses les del transport del vehicle, o bé si l'encarregarà a un altre taller. Cal tenir en compte que la manipulació del vehicle per un tercer sense coneixement exprés del taller garantidor extingeix la garantia. Si, malgrat tot, el conductor o conductora creu que ha estat víctima d'una infracció, es poden sol·licitar als tallers els fulls de reclamacions. En cas que el taller no en disposi o es negui a facilitar-los, cal adreçar-se personalment a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (passeig Tolrà, 1), o bé per correu electrònic: omic@castellarvalles.cat.