L'Ajuntament afronta l'exercici 2008 amb una hipoteca d'1,4 milions d'euros
Dijous 13 desembre de 2007
El pressupost de l'Ajuntament de Castellar del Vallès per a l'any que ve naixerà amb una greu hipoteca, d'1,4 milions d'euros, heretada d'errors de previsió i gestió pressupostària de l'anterior mandat. El nou govern ha pogut constatar desviacions considerables en diversos consums i serveis, un pressupost de Seguretat Social molt inferior al real i una previsió d'ingressos a l'alça en concepte d'IBI, plusvàlua i obres. Així, el nou equip de govern, "seguint el compromís de transparència a l'hora d'informar inclòs al codi de bon govern ha decidit explicar la situació de les arques municipals", ha explicat l'alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez. A tot això, cal afegir-hi una excessiva despesa no prevista realitzada les setmanes anteriors a les eleccions municipals i l'aparició de factures relatives a aquest període que no van seguir el procediment administratiu adequat. Desviacions en consums i serveis En concepte de subministrament elèctric, telèfon, neteja d'instal·lacions i compra de material d'oficina, la despesa ja ha superat en 200.000 euros el pressupostat inicialment. Despesa de personal mal pressupostada En l'apartat de personal es produirà una desviació negativa de 450.000 euros. Es dóna la circumstància que per aquest capítol es van pressupostar menys diners al 2007 que al 2006, tot i l'augment de la plantilla i dels sous. Càlcul a l'alça d'ingressos A 31 d'octubre de 2007 s'ha recaptat aproximadament 1.150.000 euros menys del que estava pressupostat pels impostos d'IBI, plusvàlua, obres i serveis urbanístics. Tot i que la conjuntura econòmica en sectors com la construcció ja donava símptomes de recessió, el pressupost del 2007 es va confeccionar preveient uns ingressos superiors als de l'exercici del 2006. Factures tramitades sense el procediment administratiu adequat A tot això, l'equip de govern ha detectat la realització de diverses obres durant el període preelectoral sense fer la reserva pressupostària ni la pertinent convocatòria pública. Les factures corresponents a aquests treballs superen els 328.000 euros. S'han detectat irregularitats administratives en sis actuacions: · Senyalització viària. Factures de petits imports d'un mateix proveïdor sense que es fes la proposta prèvia de despesa. Totes són en concepte de repintar diversos passos de vianants. La suma total de les factures, datades al mes de maig, és de 47.470,44 euros. · Reparacions a l'Escola de Música Torre Balada. Factures per un valor de 44.587,32 euros. · Renovació de les graelles de l'àrea d'esbarjo de Castellar Vell. En aquest cas hi havia una adjudicació de 15.600 euros, encara que la despesa final es va certificar finalment amb un total de 39.456,34 euros. És a dir, es va produir una desviació de més del 150%. · Aparcament per a 50 vehicles a l'Espai Tolrà. Factura per un valor de 44.126,01 euros. · Renovació de les voreres de l'avinguda i de la plaça de Can Font. Factures per un valor total de 102.668,31 euros. · Arranjament de la placeta situada entre els carrers de Clavé i Barcelona. Factura per un valor de 50.280 euros. Aquest exemple "ens provoca gran preocupació, perquè la factura ens va venir al novembre i no sabem si encara hi ha moltes més per arribar d'altres proveïdors", ha manifestat el regidor de l'Àrea Econòmica i de Règim Intern, Óscar Lomas. En tots sis casos no es va fer la pertinent convocatòria pública, o bé de procediment negociat (obligatori a partir dels 30.000 euros) o bé de concurs (obligatori a partir dels 60.000 euros). Mesures correctores · Durant aquest exercici 2007, l'actual equip de govern ha realitzat diverses modificacions pressupostàries que han permès eixugar en 400.000 euros, part del dèficit provocat per la mala gestió dels comptes municipals. · L'equip de govern ha elaborat uns pressupostos del 2008 marcats per la contenció de la despesa i un càlcul realista dels ingressos, per tal de poder afrontar els pagaments que han quedat pendents durant aquest exercici. · L'equip de govern també prepara un pla de pagaments en funció de com es tanqui l'exercici pressupostari. Segurament, si es produeix un tancament de l'exercici amb romanent negatiu s'haurà d'adoptar un pla de sanejament. Actualment, s'està a l'espera de rebre els resultats d'un informe econòmico-financer respecte a l'exercici de 2006 que està fent la Diputació de Barcelona. L'equip de govern té intenció d'encarregar-ne un de nou per l'actual exercici.