Les jornades de Pluràlia remarquen la necessitat de treball conjunt en les polítiques d'atenció a les persones
Dilluns 21 juny de 2004
"Les jornades de Pluràlia ens han acostat bastant al que preteníem, que era la voluntat d'iniciar un diàleg que s'ha de potenciar des del govern local i que permeti el treball en xarxa de totes les administracions i agents socials en les polítiques de serveis a les persones". Amb aquestes paraules, la regidora de l'Àrea social, Montse Gatell, clausurava les primeres jornades sobre polítiques socials de Castellar del Vallès, que van tenir lloc el 18 i 19 de juny a Castellar del Vallès, i que han comptat amb la participació d'unes 80 persones. L'eix central de la convocatòria van ser les dues taules rodones simultànies, sobre joventut i immigració, que van tenir lloc dissabte al matí. En la taula de "Els joves i el seu futur a Castellar" es va veure la conveniència d'incentivar un diàleg en el qual hi puguin participar els mateixos joves. Per això, es va plantejar que es puguin posar a l'abast els recursos adients perquè els joves puguin crear espais de participació. Alhora, també es va apuntar la necessitat d'aprofundir en l'atenció directa i el treball comunitari dels professionals de l'àmbit social, especialment en els espais on es mouen els mateixos joves: el carrer, les places, els centres docents, etc. En aquest sentit, també es va apuntar que l'educació ha de ser la base principal per a la vertebració del municipi. Altres aspectes tractats en la taula rodona van girar a l'entorn de propostes com la creació de nous espais de relació cívica, d'oci i activitat adreçats a aquesta franja d'edat. També es van tractar altres temes, com la llei del menor i les polítiques d'ocupació i habitatge. A la taula sobre "Fluxos migratoris", es va fer una revisió sobre el fenomen de la immigració i com aquest havia incidit en la població de Castellar, en els darrers 10 anys. Es va valorar que el fet que el municipi tingui un índex d'immigració estrangera per sota la mitjana catalana (3,65%) és positiu alhora d'elaborar una proposta d'intervenció sense la pressió que suposaria un índex més elevat. Tant els ponents convidats com la mateixa audiència assistent a la taula, van determinar que la integració dels fluxos migratoris suposen un repte per a l'administració local a causa de la precarietat de la llei d'estrangeria i que per aquest fet cal una implicació i un esforç de tots els agents socials. També es va abordar la tasca feta des dels centres escolars amb el pla d'acollida als alumnes procedents d'altres països. Un programa d'atenció específica que vol facilitar la plena integració de l'alumnat procedent de l'estranger. A banda de l'educació, també es va apuntar que són claus l'adequada atenció sociosanitària i l'ensenyament del català a la població nouvinguda. La proposta definitiva de la taula dels fluxos migratoris contemplava la necessitat de desenvolupar una proposta integral, transversal i comunitària que aglutini la participació de tots els agents indirecta o directament implicats per facilitar la total integració del fenomen migratori a Castellar. Els dos temes plantejats a la taules rodones van servir per centrar aquestes primeres jornades però, tal i com ha explicat Montse Gatell, "no han estat exclusius sinó que també se n'han abordat d'altres en les comunicacions. Tot plegat ens ha de servir per decidir quines seran les properes qüestions a plantejar en unes futures segones jornades". De fet en l'apartat de les comunicacions lliures s'implicaven la participació dels ciutadans en les seves aportacions personals en qualsevol àmbit relacionat amb polítiques socials a Castellar del Vallès. Les sis comunicacions presentades en aquestes primeres jornades sobre polítiques socials, plantejaven aspectes com la joventut i la violència tenint la filosofia com a eina d'assessorament, el servei d'atenció a domicili a Castellar del Vallès, la figura dels integradors socials, l'educació en la resolució de conflictes amb els joves de Castellar, i la relació intergeneracional entre els pares i els fills.