Castellar registra 527 tràmits via Internet en el primer any de l'e-TRAM
Dimarts 19 juliol de 2005
L'Ajuntament de Castellar del Vallès ha celebrat avui, amb un acte a Ca l'Alberola, el primer aniversari de la posada en marxa de l'e-TRAM, un mòdul de tramitació municipal per Internet desenvolupat pel Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC). En aquests primers 12 mesos en funcionament, un total de 409 usuaris han realitzat 527 tràmits. El consistori castellarenc ha estat el municipi pilot en el desenvolupament d'aquesta eina tecnològica. En el primer any de l'e-TRAM, al qual s'hi accedeix a través de la pàgina web municipal www.castellarvalles.org, s'han posat en marxa 14 tràmits via Internet, entre els què hi destaquen les queixes i suggeriments, les instàncies i els tràmits relacionats amb el padró. Han utilitzat aquesta eina digital, des de juliol de 2004 a juliol de 2005, 409 usuaris que han efectuat 527 tràmits. D'aquests, un 61% són queixes; un 28%, tràmits de padró; un 4% instàncies i el 7% restant, altres tràmits. Les estadístiques també destaquen que s'han rebut una mitjana de 42 tràmits al mes i que, el temps de resolució de la sol·licitud està al voltant dels 11,7 dies. Una mitjana que encara podria ser inferior si no fos perquè, en el cas de les altes i canvis de domicili al padró municipal cal adjuntar una documentació que s'ha de fer arribar presencialment o per correu i que fa alentir el tràmit. En el cas de consultes, queixes i suggeriments, un 64% d'aquestes es responen abans d'una setmana, mentre que els certificats de padró es tramiten en tan sols dies. També durant aquest any s'ha implantat el certificat digital. Dels 527 tràmits que s'han fet, 20 s'han realitzat amb certificat digital. A més, s'han emès un total de 77 certificats digitals d'idCAT. "El nostre objectiu és ser una administració més propera i fàcil i, per tant, estem anant cap al sistema de finestreta única, per tal que el ciutadà pugui fer tots els tràmits en un sol lloc", ha destacat l'alcaldessa de Castellar del Vallès, Montse Gatell. "Manteníem la mateixa estructura de quan teníem 12 o 15.000 habitants i ens havíem de posar a funcionar amb una petita ciutat de prop de 21.000 habitants", ha explicat l'alcaldessa. "Gràcies a aquesta eina, la relació entre l'administració i la població, en part, ha canviat. I el TRAM ens ha permès comptar amb moltes aportacions per part dels castellarencs que, de no existir, segurament no ens haurien fet arribar", ha afegit Montse Gatell. Castellar ha estat municipi pilot en el desenvolupament del TRAM i "per tirar-lo endavant han calgut i calen molts esforços, però el resultat final és molt positiu i estem molt satisfets de com ha funcionat", ha manifestat l'alcaldessa. En la mateixa línia s'ha pronunciat el cap de Projectes de Localret, Lucio Villasol, qui ha ressaltat que "l'Ajuntament de Castellar ha estat un pilot excel·lent per la posada en marxa d'aquesta eina, ja que hi havia una voluntat política molt ferma de tirar-ho endavant". Villasol també ha recordat que l'e-TRAM respon a la clara voluntat de donar suport als ajuntaments en la incorporació de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a l'activitat dels governs locals, i ha destacat que Castellar és un exemple de municipi en què "s'utilitzen les noves tecnologies tant per millorar la productivitat interna i de gestió, és a dir, la feina més administrativa, com per millorar la política de govern", ja que les queixes i suggeriments que arriben al consistori ajuden als polítics mesurar "quines són les principals demandes i inquietuds dels ciutadans". Finalment, el gerent de l'AOC, Joan A. Olivares ha felicitat l'Ajuntament de Castellar per aquest primer aniversari, que "el col·loca en una posició alineada amb altres ajuntaments punters en serveis via Internet de Catalunya". Olivares també ha fet extensiu el seu agraïment al consistori castellarenc per acceptar ser pilot en aquest projecte que "suposa avantatges però també un sobreesforç per ser nou", i ha reiterat el compromís de l'AOC per continuar millorant l'e-TRAM i estendre'l al màxim de municipis catalans. De cara a l'octubre d'aquest 2005, és previst, d'una banda, incorporar la passarel·la de pagaments, per tal de facilitar al ciutadà el pagament en línia de taxes i tributs i facilitar, alhora, la conciliació dels pagaments a l'Ajuntament i, de l'altra, passar de 14 a 20 tràmits. Els sis nous tràmits que s'implantaran són: Llicència d'obres menors Comunicació prèvia, Retirada de vehicles de la via pública per abandonaments, Certificat de pagament d'un tribut municipal, Fraccionament de tributs, Pagament únic de tributs i Ús d'equipaments municipals per a activitats culturals, esportives o de lleure.